Untitled-1
Integrarea
minorităţilor naţionale
şi etnice din Europa Centrală
în UE: logici şi condiţionări
Adrian
Ivan
Integrarea în UE este un proces complex, cu dimensiuni
multiple: politice,
economice, culturale, identitare, care nu se opreşte odată cu aderarea unui
stat.
Finalizarea negocierilor, îndeplinirea celor trei criterii stabilite, în 1993,
de summit-ul de la Copenhaga a fost urmată, în cazul statelor din Europa Centrală, de
o
perioadă de adaptare efectivă la provocările Pieţei Unice Europene şi, nu în ultimul
rînd, la exigenţele guvernanţei europene.
Procesul
de integrare a acestor ţări în Uniunea Europeană a fost însoţit de un
demers legislativ privind drepturile omului şi protecţia minorităţilor naţionale
şi etnice.
Compatibilizarea legislaţiilor statelor central europene cu exigenţele UE a
fost
remarcată de Günther Verheugen, comisarul pentru extindere, în aprilie 2002, cu
cîteva
luni înainte de Consiliul European de la Copenhaga (decembrie 2002), forum care
a
celebrat realizarea strategiei de extindere a UE spre zece state candidate1.
Aderarea
celor 10 state, la 1 mai 2004, n-a însemnat numai integrarea a zece
economii, a zece democraţii, a zece noi actori europeni, ci şi integrarea a
numeroase
naţionalisme. Dezbaterile identitare, a raporturilor între majorităţi şi
minorităţi în
aceste state, dialogul dintre instituţiile europene, naţionale şi instituţiile
minorităţilor animate de voinţa de autonomie, au constituit şi constituie o
problemă
a securităţii europene.
În
acest studiu încercăm să prezentăm şi să analizăm consecinţele dialogului
şi negocierii dintre UE şi patru ţări din Europa Centrală (Cehia, Slovacia,
Polonia
şi Ungaria) în chestiunea protecţiei minorităţilor naţionale şi etnice şi
cuantificarea
lor în politici naţionale.
Întrebarea
pe care trebuie să ne-o punem este legată de impactul pe care
procesul de lărgire al UE l-a avut asupra politicilor privind minorităţile în
cele patru
state din Europa Centrală. În ce măsură, legislaţiile privind minorităţile au
produs efecte asupra raporturilor între stat-minorităţi şi majorităţi?
Din
punctul nostru de vedere, este dificil în acest moment să tragem concluzii
definitive, mai ales că ne aflăm la scurt timp după aderarea acestor ţări la
UE.
Monitorizările
UE şi a altor organizaţii internaţionale a politicilor ţărilor din
Europa Centrală au arătat că există voinţă politică pentru integrarea şi
participarea
minorităţilor la procesele de decizie ale acestora.
O
cercetare empirică este dificil de realizat în toate cele patru state şi ca o
consecinţă, analiza noastră se va baza mai mult pe rapoartele oficiale ale UE,
pe
documentele emise de statele în cauză precum statistici, declaraţii ale autorităţilor
centrale, ale minorităţilor etc. sau pe documente ale unor organizaţii
neguvernamentale.
Lucrările
occidentale asupra situaţiei minorităţilor naţionale şi etnice din
Cehia, Slovacia, Polonia şi Ungaria sînt, în general, apreciative la adresa
instituţiilor guvernamentale din aceste ţări.
De
exemplu, Ungaria este prezentată ca un model. Statisticile oficiale ne
arată că 3% din cetăţenii maghiari se consideră de altă etnie decît cea maghiară2,
ceea ce face ca problematica minorităţilor să nu aibă o greutate importantă în
decizile politice ale acestui stat. Este adevărat că statul maghiar a
întreprins mai
multe măsuri pentru protejarea minorităţilor naţionale, mai ales în ceea ce
priveşte
autoguvernarea minorităţilor, care nu trebuie înţeleasă în sensul autonomiei
teritoriale. Conceptul este doar unul de „autonomie culturală”.
În
Polonia, deşi potrivit legii din 2005 există mai multe minorităţi naţionale
şi etnice, numărul acestora nu depăşeşte 3,26% din populaţia totală a ţării,
care
numără 38.230.000 de locuitori3. În acest stat, silezienii ce numără
în jur de 173.000
de locuitori, pot constitui o problemă minoritară, mai ales că unii analişti
consideră
că numărul lor este mai mare decît în statisticile oficiale.
În
Cehia deşi există un număr de 9,58% minorităţi, numărul fiecărei minorităţi
în parte este foarte mic, probabil că numai moravienii ce vorbesc limba cehă şi
romii pot cu adevărat reprezenta o problemă în raporturile stat-majoritateminorităţi.
Dintre
aceste state, credem că Slovacia poate avea cu adevărat dificultăţi în
raporturile cu minorităţile naţionale şi etnice, avînd în vedere numărul
important
al comunităţii maghiare, deşi dialogul politic cu partidele maghiare a condus
spre
un echilibru şi un dialog pozitiv între majoritate şi minoritate.
În
toate cele patru state există însă o problemă comună, integrarea populaţiei
rome, al cărei număr este considerat a fi mult mai mare decît în recensămintele
oficiale. Toate aceste ţări au introdus legislaţii speciale pentru romi,
mergînd de
la ideea de protecţie a acestora pînă la subvenţionarea unor programe menite să
contribuie la integrarea lor socială şi economică.
Metodologic am considerat important, în primul rînd, să
definim, conform
literaturii de referinţă şi a cadrului normativ internaţional şi european,
conceptul
de „minoritate” pentru a înţelege raporturile dintre state şi minorităţi,
dintre acestea
şi majorităţi în noul context european. Am inclus aici şi definiţiile din
legislaţiile
naţionale din Europa Centrală.
În
al doilea rînd, ne-am concentrat atenţia cadrului conceptual-teoretic al
conflictului stat-majoritate-minorităţi şi al securităţii europene la
sfîrşitul secolului
XX şi începutul secolului al XXI-lea, al rolului pe care organizaţiile
europene, în
general, şi UE, în particular, l-au avut în managementul conflictelor interetnice.
Importanţa
securităţii europene în demersul de aderare al statelor central
europene la NATO şi UE se poate măsura atît prin legislaţia privind protecţia
minorităţilor cît şi prin tratatele bilaterale încheiate între aceste state şi
alte ţări
din Europa Centrală precum România şi Bulgaria.
Ne-am
canalizat, totodată, cercetarea, spre raporturile dintre Uniunea
Europeană şi statele din Europa Centrală după prăbuşirea regimurilor comuniste.
În
final, ne-am focalizat atenţia către situaţia minorităţilor din Cehia,
Slovacia,
Polonia şi Ungaria înainte şi după aderarea lor la UE, la 1 mai 2004. Aşa cum
se poate
constata, aceste state au adoptat legi privind minorităţile, au promovat
politici de
sprijinire a grupurilor minoritare, încercînd să se compatibilizeze cu normele
europene
în domeniu, în
special cu cele promovate de Consiliul Europei, OSCE şi de UE.
Minorităţile
în literatura de specialitate şi în legislaţia statelor din Europa
Centrală
Studiul literaturii de specialitate ne arată că este foarte
dificil de dat o definiţie
„minorităţii etnice” sau „minorităţii naţionale”, care să fie universal
recunoscută.
O astfel de definiţie a încercat-o, în anii’70 raportorul ONU pentru minorităţi,
Francesco Capotorti. Conform acestuia, o „minoritate naţională” (se utiliza
acest
termen) viza „un grup numeric inferior restului populaţiei unui stat, în poziţie
non-dominantă, ai cărui membri supuşi ai statului posedă din punct de vedere
etnic, religios sau lingvistic caracteristicile care o diferenţiază de restul
populaţiei
şi manifestă într-un mod implicit un sentiment de solidaritate care-i permite să-şi
prezerveze cultura, tradiţia, religia sau limba”4.
Definiţia
dată de Francesco Capotorti nu a fost reţinută de Comisia Drepturilor
Omului. Dosarul n-a avut succes nici în deceniul următor, în ciuda demersurilor
judecătorului canadian Jules Deschênes.
În
1992, Adunarea Generală a ONU a adoptat o Declaraţie asupra drepturilor
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale sau etnice, religioase şi
lingvistice.
În acest document se utiliza expresia „persoane aparţinînd minorităţilor”, ceea
ce
mărturiseşte intenţia autorilor Declaraţiei de a nu include referiri la
drepturile
colective ale minorităţilor5.
O definiţie mai explicită a termenului de „minoritate naţională”
o regăsim în
documentele Consiliului Europei după anii ’506. Conform acestei
definiţii,
minoritatea naţională desemnează un grup de persoane dintr-un stat, care:
a)„locuiesc
pe teritoriul acelui stat şi sînt cetăţenii lui;
b)
menţin legături de lungă durată, trainice şi permanente cu acel stat;
c)manifestă
caracteristici etnice, culturale, religioase sau lingvistice distincte;
d)
sînt suficient de reprezentative, chiar dacă sînt în număr mai mic decît
restul populaţiei unui stat sau a unei regiuni a unui stat;
e)sînt
motivate de preocuparea de a păstra împreună ceea ce constituie
identitatea lor comună, inclusiv cultura, tradiţia, religia sau limba lor”7.
În
Comentariile cu privire la Protocolul Adiţional se explică numai de ce sa ales termenul de minoritate naţională şi nu „minoritate”, „minoritate etnică”,
„popor”, sau „comunitate minoritară”. Conotaţiile diferite pe care termenii mai
sus menţionaţi îi au în diferite limbi şi regiuni din Europa i-au determinat pe
autorii textului în cauză să utilizeze termenul de „minoritate naţională”, care
apărea deja în textul Convenţiei (art. 14).
Unii
specialişti au încercat şi alte definiţii, utilizînd alţi termeni pentru a
defini unele grupuri minoritare. Profesorul Victor Yves Ghebali, de la
Institutul
de Înalte Studii Internaţionale de la Geneva, vorbeşte de „naţiuni divizate”,
pe
care le caracterizează ca fiind „minorităţi etnice partajate între două sau mai
multe
state, din care unul constituie patria-mamă comună (sau etno-statul)8.
Profesorul
elveţian ne indică două minorităţi care s-ar încadra acestei definiţii:
maghiarii din
România şi Slovacia şi albanezii din Kosovo.
Perspectiva
asupra minorităţilor naţionale poate fi continuată prin apelul la
definiţia dată de profesorul francez André-Louis Sanguin. Acesta consideră că
chestiunea minorităţilor etnice (utilizează de la început termenul de
„minoritate
etnică”) decurge din „nesuprapunerea spaţială între Naţiune şi Stat9.
Prin
urmare, o minoritate etnică este o „entitate societală de nivel sub-etatic,
care trăieşte într-unul din trei contexte spaţiale următoare:
1.
marginile frontaliere ale unui stat;
2.izolat,
retras în interiorul unui stat;
3.au
un parcurs de tip nomad pe ansamblul teritoriului unui stat (a se vedea
anumite comunităţi de romi)”.
Acelaşi
autor ne arată că etnopolitologia distinge două categorii de minorităţi
etnice: minorităţile naţionale şi etnia fără stat (romii).
Conform
acesluiaşi autor, minoritatea naţională este o colectivitate ce trăieşte întro zonă transfrontalieră a unui stat A, dar a
cărei etnie, limbă, cutume şi simpatii naţionale
ţin de statul B. Sînt mai multe grupuri menţionate
în acest sens: germanii din Schlesswigul
danez, albanezii din Kosovoul sîrb, din Muntenegru şi Macedonia,
austriecii din Tirolul
de Sud italian, maghiarii din România, grecii din Albania, românii din Moldova
etc.
Etnia fără stat defineşte o mică colectivitate în formă
izolată, trebuind să
apere singură o limbă care nu se vorbeşte în altă parte. Fără a avea un stat
suveran,
această colectivitate nu se poate baza pe o patrie-mamă vecină, sau în lipsă pe
un
hinterland lingvistic, evoluînd de cele mai multe ori într-un context dificil
(a se
vedea cazurile laponilor, frizilor, galezilor, corsicanilor, occitanilor,
bretonilor,
catalanilor, bascilor, sarzilor, romanşilor etc).
O
altă autoare, Sylvie de Tirilly, consideră că problema minorităţilor în orice
timp şi în orice loc, reuneşte aceleaşi elemente: un grup numeric minoritar în
interiorul unui stat, care se diferenţiază de populaţia majoritară prin unele
din
caracteristicile sale: culturale, lingvistice, naţionale10.
Analizînd
definiţiile de mai sus constatăm că există anumite elemente comune:
o minoritate este compusă din cetăţenii unui stat în chestiune, dar este
numeric
inferioară restului populaţiei. Ea se bazează pe caracteristici distincte pe
care
doreşte să le conserve. În acelaşi timp, minorităţile naţionale „întreţin legături
vechi, solide şi durabile” cu statul de rezidenţă11.
Caracteristicile invocate de
Consiliul Europei: etnice, culturale, religioase sau lingvistice, permit
definirea
naţională şi identitatea colectivă a minorităţilor.
Elementul
de definiţie cel mai important rămîne însă factorul subiectiv:
sentimentul solidarităţii, orientat către prezervarea trăsăturilor care le
disting,
voinţa de a prezerva
împreună tot ceea ce face identitatea lor comună.
Dacă
naţiunea este expresia voinţei de a trăi împreună, minoritatea este
expresia voinţei de a trăi aparte, fără a se topi în majoritatea care o
înconjoară.
Acest lucru implică analiza relaţiilor dintre majoritate şi minoritate, punînd
în
chestiune dreptul de asimilare. Aici se discută în termeni de apărare şi
prezervare
a identităţii minorităţilor şi dorinţa morală a statului şi a populaţiei majoritare
de
a realiza integrarea naţională bazată pe omogenitate.
În
limbajul dreptului internaţional singura logică acceptată este cea
individualistă. Ea este fondată pe principiul drepturilor persoanelor şi nu ale
colectivităţilor. Aceasta nu recunoaşte minorităţilor rolul de actor naţional şi
internaţional.
Profesorul
clujean Camil Mureşanu a încercat să explice la rîndul său
conceptul de minoritate într-o logică ce pune în ecuaţie naţiunea şi naţionalitatea.
Definirea acestui termen este şi trebuie să fie expresia unui demers
interdisciplinar.
Acest lucru implică o abordare din partea politologiei, sociologiei,
psihologiei,
istoriei, lingvisticii, etno-istoriei etc. De cele mai multe ori, cercetarea
este viciată
de impactul pe care politicul îl are asupra diferiţilor actori12.
Psihologia
a relevat sentimentul de opoziţie între mai multe comunităţi,
sindromul social „noi”, opus faţă de „alţii”, instinctul de conservare şi
elementele
formative ale conştiinţei colective. La acestea s-a adăugat cercetarea miturilor
„de unde?” şi „încotro?”.
De cele mai multe ori se face confuzie între termenii de naţionalitate,
naţiune şi
minoritate. Naţionalitatea văzută în sens politic este o „comunitate etnic
omogenă,
vieţuind în cadrul statului dominat de o naţiune de altă coloratură etnică”. Ea
este mai
redusă numericeşte decît naţiunea şi are un statut social-politic recunoscut în
stat
legal sau „de facto”, precum şi o conştiinţă a identităţii sale. Autorul citat
crede că
fără ultimele două trăsături nu putem vorbi de naţionalitate, ci doar de
„etnie”.
Tensionarea
relaţiilor dintre naţiunea dominantă şi naţionalitate (minoritate)
datorate unor măsuri oficiale care ating interesele celei din urmă, poate duce
la o
situaţie conflictuală. Din acest moment – consideră Camil Mureşanu naţionalitatea dobîndeşte sensul de minoritate, considerînd că termenul are un
sens calitativ şi nu unul cantitativ. Minoritatea – în concepţia domniei sale –
„poate
fi orice grup social (în unele cazuri cu colorit naţional) ai cărui membri
resimt din
partea grupului dominant felurite inconveniente: prejudicii, discriminare,
segregare, persecuţie”.
Raporturile
tensionate dintre majoritate şi minoritate permit distincţia între
mai multe tipuri comportamentale ale celei din urmă. Comportamentele acestor
grupuri sînt influenţate de gradul de cultură şi conştiinţă a minorităţii, de
tradiţia
sa istorică, de factori politici interni şi externi, de interesele diverse ale
membrilor
săi. Unul din tipurile comportamentale ale unei minorităţi este cel de rezistenţă
activă, militară, urmărind autodeterminarea politică, caz în care minoritatea
respectivă este secesionistă (a se vedea albanezii din Kosovo), fie cel al
inversării
echilibrului politic în stat, cînd aceasta poate fi definită ca militantă sau
hegemonistă.
Csaba
G. Kiss, politolog maghiar, crede că în Europa Centrală şi de Est „în
zona situată între Germania şi spaţiile ruseşti”, avem de-a face cu un tip
special
de minorităţi.
El
este de opinie că aceste minorităţi pot fi numite „minorităţi naţionale”
(nemzeti kissebbségek, národná menšina, national minorities, minorités
nationales)
şi că se impune distincţia acestora de minorităţile etnice din Vestul Europei13.
Evoluţia istorică în acest spaţiu – afirmă autorul maghiar – a împiedicat
„edificarea
unor state naţionale bazate pe suprapunerea identităţii dintre naţiune şi
stat”.
Făcînd
referire la istoria ideilor, Csaba G. Kiss consideră că în regiunea
amintită au operat o „combinaţie de două structuri interpretative ale noţiunii
europene de naţiune, adică, pe de o parte, naţiunea ca stat (tradiţia franceză)
şi,
pe de alta, naţiunea concepută ca unitate culturală şi lingvistică (tradiţia
germană)”.
Fiecare din naţionalităţile din zonă au încercat să impună „statul naţional
unitar”,
făcînd o politică discriminatorie faţă de minorităţi. Autorul citează statul
maghiar
din perioada dualismului, dar şi noile state succesoare ale dublei monarhii.
Minorităţile
etnice din Europa Centrală şi de Est, spre deosebire de cele
vestice, au o solidă conştiinţă naţională (bazată pe mitologia naţională
identică, moştenirea
istorică şi culturală comună cu naţiunea-mamă) şi se găsesc în
vecinătatea „patriei-mame”. Aceste comunităţi au cunoscut varianta uzuală a
limbii
comune, iar în unele regiuni constituie majorităţi absolute sau relative şi
reclamă
participarea lor la viaţa politică.
Pentru
a întări afirmaţiile sale, autorul apelează la definiţia dată de specialistul
austriac în drept internaţional Felix Ermacora. Conform acestuia, minoritatea
naţională
este „un grup de persoane care, dincolo de caracteristicile proprii minorităţilor
etnice,
tinde în mod conştient să dobîndească drepturile sale care-i fac posibilă
participarea,
ca grup, la procesul de decizie politică, fie în cadrul unui teritoriu dat, fie
în cadrul
întregii ţări, fără a fi alăturat celorlalte etnii ale statului respectiv”
(Ermacora: 1998)14.
Elemente
ale definiţiilor prezentate se regăsesc şi în legislaţiile ţărilor din
Europa Centrală, astfel că în Legea privind drepturile minorităţilor naţionale
din
Republica Cehă, promulgată la 10 iulie 2001, minoritatea naţională este o
comunitate de cetăţeni ai Republicii Cehia care trăiesc pe teritoriul acestei ţări
şi
care diferă de ceilalţi cetăţeni prin originea lor etnică comună, limbă, cultură
şi
tradiţii, prin scopul eforturilor comune de a prezerva şi dezvolta propria lor
identitate, a propriei comunităţi dezvoltate de-a lungul istoriei15.
În
Ungaria, Legea 77/1993 a stabilit că statutul de minoritate se obţine pe
baza
vechimii – cel puţin 100 de ani pe teritoriul acestui stat. Potrivit acestei
legi, în Ungaria
sînt recunoscute următoarele minorităţi etnice: bulgarii, ţiganii, grecii, croaţii,
polonezii,
germanii, armenii, rusinii, sîrbii, slovacii şi ucrainenii, români şi sloveni.
În
proiectul de lege al minorităţilor naţionale şi etnice din Polonia, minoritatea
naţională este definită ca un grup distinct de de majoritatea poloneză, ce
rezidează
tradiţional pe teritoriul Poloniei şi este minoritar în comparaţie cu restul
cetăţenilor;
un astfel de grup fiind caracterizat prin faptul că doreşte să susţină cultura,
tradiţiile, limba şi „conştiinţa sa naţională”16.
Minorităţile şi
securitatea europeană. Cîteva consideraţii teoretice
Conceptul
de securitate a dobîndit noi valenţe la sfîrşitul războiului rece,
dimensiunii militare, mai puţin manifestă, i s-au alăturat problemele protecţiei
mediului, traficului de droguri şi carne vie, crima organizată şi nu în ultimul
rînd
naţionalismele radicale, generatoare de conflicte chiar în Europa.
Aceste
conflicte au implicat de cele mai multe ori înfruntări între state,
majorităţi şi minorităţi etnice sau naţionale. Ca o consecinţă a acestei stări
de
fapt, după 1989, chestiunea minorităţilor a revenit la ordinea zilei în Europa
Centrală şi Orientală mai presantă ca niciodată.
Sfîrşitul
războiului rece, însoţit de disoluţia Uniunii Sovietice şi a regimurilor
comuniste din Europa de Cetrală şi de Est a deschis o perioadă de incertitudini
şi
de noi ameninţări. Era vorba de conflicte de intensitate diversă, rezolvabile,
în
special, prin mijloace politice şi diplomatice.
Chiar dacă fondul problemei a fost unul teritorial sau
economic, aproape
toate aceste antagonisme comportă o dimensiune naţională, implicînd nu de puţine
ori tensiuni între majorităţi şi minorităţi. Din acest punct de vedere,
chestiunea
minorităţilor a riscat şi riscă în continuare să frîneze considerabil
reorganizarea
generală a Europei şi a securităţii acesteia.
Majoritatea
ţărilor din centrul şi sud-estul european s-au angajat pe calea
democraţiei, aderînd la principiile pluralismului politic şi ale statului de
drept.
Cheia angajamentului democratic al acestor ţări rezidă în voinţa de coexistenţă
a
diverselor grupuri în sînul aceluiaşi stat şi în tratamentul acordat minorităţilor.
Contrar
acestei voinţe, începînd cu 1990, revoluţiile anticomuniste din Europa
de Est au fost succedate de apariţia unor naţionalisme exacerbate, care au întărit
teama – cum afirma distinsul politolog francez Marisol Touraine – de un
„naţionalism total”17.
Aceste
naţionalisme au fost însoţite de o criză de legitimitate a statelor-naţiune
în zona central şi sud-est europeană. În această zonă statul a trebuit să facă
faţă,
pe de o parte, consecinţelor sociale şi economice rezultate din trecerea de la
economia centralizată la economia de piaţă, iar pe de altă parte, revendicărilor
unor grupuri etnice.
Foarte
mulţi specialişti considerau că rolul statului în sistemul internaţional
trebuia
regîndit, că trebuia ca apărarea drepturilor fundamentale ale omului să cadă în
sarcina
comunităţii internaţionale pe cale a se structura (dreptul de ingerinţă).
Aşa
se explică şi demersurile întreprinse de organismele europene şi euroatlantice
pentru rezolvarea crizelor religioase şi interetnice din fosta Iugoslavie.
Regimul
politic din această ţară, caracterizat de puseuri naţionaliste, a recurs
la ripostă contra unor grupuri etnice, nemulţumite de centralizarea şi
uniformizarea
impuse cu forţa de liderii de la Belgrad în anii comunismului.
Pentru
a face faţă problemelor şi raporturilor dintre majorităţi şi minorităţi
etnice, credem că trebuie să înţelegem raporturile dintre stat şi minorităţi,
rolul
unor state vecine, ce au rolul de patrii-mamă pentru unele minorităţi etnice.
Caracteristicile
principale ale conflictului dintre statul-naţiune şi minorităţile
etnice şi naţionale
Conflictualitatea este o relaţie sociologică, o relaţie
între diferite grupuri
sociale, fiind aşa cum se exprimă Christian Thuderoz „inerentă vieţii în
societate”18.
Conflictele, în general, sînt generate din lipsa unor resurse suficiente, de
diviziunea
socială a muncii, de existenţa unei relaţii de schimb, în care fiecare va
încerca,
din raţiuni axiologice şi teleologice, să optimizeze retribuţia sa în raport cu
contribuţia, de opoziţia de interese între cei dirijaţi şi cei ce dirijează
(între grupul
dominant şi minoritate , în cazul de faţă) şi de necesitatea integrării „voinţelor
împrăştiate”.
Conflictele dintre grupurile majoritare şi minoritare au, în
general, cauze
asemănătoare. Orice chestiune a minorităţilor, în orice timp şi loc, reuneşte
aceleaşi
elemente: un grup numeric minoritar în interiorul unui stat, care se diferenţiază
de
populaţia majoritară prin anumite caracteristici: culturale, lingvistice, naţionale
etc.
Chestiunea
minorităţilor este determinată de o situaţie conflictuală între un
grup minoritar şi statul naţiune în cauză. Adesea intervin în acest conflict şi
alţi
actori: statul cu care se înrudeşte minoritatea („statul-patrie”) sau terţe
state. Nu
trebuie să uităm din această ecuaţie organizaţiile internaţionale care,
începînd cu
Societatea Naţiunilor şi continuînd cu ONU, Consiliul Europei, OSCE, UE şi
NATO, au avut în vedere protecţia minorităţilor.
Fiecare
actor implicat în chestiunea minorităţilor are propria sa viziune despre
situaţie, astfel că avem de a face cu adevăruri multiple şi, de cele mai
multe ori,
divergente. Se impune, aşadar, cunoaşterea reprezentărilor subiective multiple
ce
permit înţelegerea fizionomiei conflictului şi modalităţile de rezolvare ale
acestuia19.
Cu
cît percepţiile sînt mai emoţionale, pasionale, relaţiile între diferiţi actori
devin mai conflictuale.
Ameninţarea
pe care minoritatea o resimte la adresa securităţii sale, a
supravieţuirii şi identităţii sale este sursă de tensiune. Sursele de tensiune
sînt
favorizate de numărul grupului minoritar, de identificarea minorităţii cu
teritoriul
pe care ea este regrupată, valoarea simbolică pe care statul în cauză îl acordă
spaţiului locuit de minoritate (Kosovo – sîrbii consideră că este teritoriul de
formare
al poporului sîrb) – acesta este şi spaţiul referitor la care majoritatea şi
minoritatea
îşi dispută apartenenţa istorică, argumentele avînd aici o încărcătură
simbolicoistorică – (cine a fost primul?) – semnificativă.
O
altă sursă de tensiune o constituie situaţia frontalieră a teritoriului pe care
locuieşte minoritatea, la proximitatea imediată a „statului-patrie”. O susţinere
activă din partea acestuia poate fi resimţită de minoritatea naţională ca un
suport
legitim pentru revendicările sale (a se vedea minorităţile maghiare din România
şi Slovacia).
Atitudinile
„patriilor-mamă” ar putea determina unele reacţii critice din partea
minorităţilor la adresa statelor de rezidenţă, în apărarea drepturilor lor
legitime (a
se vedea mişcările minorităţilor din Austro-Ungaria la începutul secolului al XXlea şi ale
maghiarilor din România în perioada interbelică). În acelaşi timp, statul
pe teritoriul căruia locuieşte minoritatea poate vedea în sprijinul acordat de
„patriamamă” o anumită ostilitate sau chiar o ameninţare la adresa suveranităţii şi
integrităţii sale teritoriale.
Sub
forma sa cea mai gravă, problema se pune în termeni de independenţă a
minorităţii. Situaţiile de acest tip precum este cazul albanezilor din Kosovo
riscă
să escaladeze în conflicte armate.
Profesorul André-Louis Sanguin de la Universitatea din
Angers afirmă că
ruptura se produce în momentul cînd minorităţile rup alianţa istorică tacită cu
guvernul central şi reclamă dreptul lor moral la autodeterminare aşa cum fusese
acesta afirmat în cele 14 puncte wilsoniene20. Putem cita aici cazul
corsicanilor şi
bascilor.
O
situaţie mai puţin gravă apare atunci cînd există dialog între statul care
adăposteşte minoritatea şi „patria-mamă”. Ea se manifestă la nivelul relaţiilor
bilaterale şi nu pune cu adevărat în pericol frontierele existente la un moment
dat,
în ciuda importanţei acordate de o parte şi de alta aspectului teritorial în
chestiune.
În cazul acesta, minoritatea nu revendică dreptul la independenţă. Ea este
interesată
numai să păstreze drepturile sale individuale sau colective. Aceste probleme se
regăsesc în Europa Centrală, în teritoriile care sînt aproape aceleaşi din 1919
pînă în prezent. Exemplele maghiarilor din Transilvania, Slovacia, Voivodina şi
al turcilor din Bulgaria sînt relevante în acest sens.
Există,
de asemenea, anumite grupuri socio-etnice care revendică respectul
drepturilor
fundamentale ale omului sau drepturi speciale precum minorităţile de
romi şi anumite
minorităţi din Occidentul European precum bretonii, de exemplu.
Aceste minorităţi nu
constituie o ameninţare pentru securitatea continentului decît
în măsura în care
integrarea lor socio-economică nu produce dezechilibre majore
în statele pe
teritoriul cărora rezidează.
La
sfîrşitul secolului al XX-lea şi începutul secolului al XXI-lea chestiunea
minorităţilor a fost abordată în două maniere diferite: dimensiunea umană şi
dimensiunea securităţii. Ambele metode au contribuit la o mai bună cunoaştere a
situaţiei minorităţilor şi la rezolvarea substanţială a problemei acestora.
1. Dimensiunea
umană
Un
rol deosebit în protecţia drepturilor minorităţilor l-a avut sistemul normativ
al Consiliului Europei. După al doilea război mondial asistăm la o creştere a
numărului actelor normative referitoare la minorităţi precum „Declaraţia
universală
a drepturilor omului” elaborată de ONU, în 1948, „Pactul Internaţional relativ
la
drepturile civile şi politice (1966)”, „Actul Final de la Helsinki (1975)”,
„Documentul de la Viena (1989)”, „Documentul de la Copenhaga (1990)”, „Carta
de la Paris (1990)”, „Declaraţia asupra drepturilor persoanelor aparţinînd
minorităţilor naţionale şi etnice, religioase şi lingvistice (1992)”, „Carta
europeană
a limbilor regionale sau minoritare (1992)”, „Convenţia-cadru pentru protecţia
minorităţilor naţionale” (1 februarie 1995, Strasbourg), „Convenţia europeană
asupra naţionalităţii” (6 noiembrie 1977), „Recomandarea nr. 1134 asupra
drepturilor persoanelor aparţinînd minorităţilor” (1990), „Recomandarea 1201
relativă la un Protocol adiţional la Convenţia europeană a drepturilor omului”
(1993), „Recomandarea 1735” (2006) ş.a. În ultimul document menţionat, „Recomandarea
1735”, termenul de naţiune şi cel de minoritate au dobîndit sensuri
noi, încercîndu-se depăşirea cadrelor etno-culturale şi naţionale în favoarea
unei
definiţii a unei naţiuni europene mult mai cuprinzătoare21.
Documentele
europene cu privire la protecţia minorităţilor formează ele însele
un regim european de protecţie a minorităţilor. Acest regim chiar dacă a
fost
acceptat parţial de majoritatea ţărilor Europei Centrale şi de Est, tratarea
chestiunii
minorităţilor numai prin intermediul acestuia este iluzorie.
De
exemplu, Consiliul Europei ia în considerare doar drepturile de care trebuie
sau ar trebui să beneficieze minorităţile. El vizează rezolvarea problemei
minorităţii
cu prioritate în interiorul statului existent. Mai mult, el nu are la dispoziţie
instrumente directe care să oblige statele membre să aplice normele europene de
protecţie a minorităţilor. Fiind o organizaţie interguvernamentală, este la
latitudinea
statelor dacă aplică sau nu normele europene convenite.
Unele
state din Europa Centrală şi de Est, sub impulsul demersului de integrare
în NATO şi UE, au înscris în constituţiile lor normele europene de protecţia
minorităţilor naţionale. Spre deosebire de acestea, Federaţia Rusă a tratat
agresiv
chestiunea Ceceniei.
Raporturile
minorităţilor cu majoritatea şi statul în care persoanle aparţinînd
acestora sînt rezidente nu sînt uniforme. Albanezii din Kosovo, irlandezii,
bascii
etc. au reclamat independenţa faţă de statul sub a cărui suveranitate trăiesc,
în
timp ce alte minorităţi, ca de exemplu maghiarii din Transilvania, au
manifestat
deschis pentru participarea la o nouă construcţie politică statală, în care
majoritatea
şi minoritatea să se exprime ca două comunităţi dornice de convieţuire.
Regimul european de protecţie a minorităţilor şi-a făcut
simţite efectele în contextul
demersului statelor central europene de a se integra în Uniunea Europeană şi
NATO.
Exemple concludente în acest sens ne sînt oferite de ţările din Europa Centrală
precum
Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia, România
etc. În aceste ţări, atitudinea faţă de minorităţi
a îmbrăcat forme de manifestare pozitivă, greu de imaginat în regimurile
comuniste. Au
fost făcute concesii privind autonomia culturală, religioasă, iar în România şi
Slovacia,
minoritatea maghiară a participat la guvernare alături de majoritate.
2. Dimensiunea securităţii
europene
Această
metodă este susţinută prin acţiunile OSCE şi ale Uniunii Europene.
În iulie 1992, la Helsinki, statele participante la Conferinţa pentru Cooperare
şi
Securitate în Europa au creat un instrument de prevenire a conflictelor, a cărui
activitate este în întregime orientată către chestiunea minorităţilor: „Înaltul
Comisar
pentru Minorităţile Naţionale”22.
În
ceea ce priveşte minorităţile naţionale şi etnice, „Înaltul Comisar” trebuie
să evalueze existenţa unui risc pentru pacea şi stabilitatea regională. Dacă
acesta
estimează că există un astfel de risc de conflict, el va declanşa o alertă
rapidă.
Existenţa „Înaltului Comisar pentru Minorităţi Naţionale”
are cîteva avantaje:
pe de o parte, acest organism asigură o grupare a informaţiilor, ceea ce îi
permite
o cunoaştere aprofundată şi obiectivă a minorităţilor, iar pe de altă parte,
statele
recunosc rolul unor actori nonstatali în prevenirea unor conflicte23.
În
acelaşi timp, Înaltul Comisar pentru Minorităţi Naţionale prezintă garanţii
de imparţialitate, fapt ce conferă remarcilor şi recomandărilor sale o valoare
morală
importantă. El favorizează apropierea părţilor, construind bazele unei viitoare
negocieri. Acest tip de diplomaţie preventivă a fost ilustrată
remarcabil de fostul
Înalt Comisar pentru Minorităţile Naţionale, Max van der Stoel.
În
ciuda acestor avantaje, reuşita Înaltului Comisar depinde de voinţa statelor
(pe teritoriul cărora sînt focare de conflict) de a accepta colaborarea cu
OSCE.
Rolul acestei instituţii s-a dovedit eficient în România unde administraţia
publică
centrală a acceptat recomandările Înaltului Comisar şi s-a dovedit ineficient
în
Rusia, care a rămas o mare putere cu vocaţie imperială.
Pe
lîngă acţiunile Înaltului Comisar pentru Minorităţi Naţionale, OSCE
ilustrează cel mai bine ideea de securitate paneuropeană, acoperind prin numărul
statelor membre spaţiul „Marii Europe”24.
Metoda
sa de abordare a securităţii este una globală. În virtutea unei astfel
de metode problemele de securitate sînt abordate sub triplul unghi al
dimensiunii
politico-militare
(control de armamente, dezarmare, gestiunea crizelor şi
conflictelor,
reglarea paşnică a diferendelor), al dimensiunii economice (care include chestiuni referitoare la protecţia mediului) şi al dimensiunii umane
(stat de
drept, drepturile omului, minorităţi naţionale, chestiuni umanitare etc).
În
acelaşi timp, de la debutul său „procesul Helsinki” care a dus, în 1994, la
instituţionalizarea OSCE-ului a acţionat ca un laborator normativ. Organizaţia
are astăzi un corpus fondat pe principiile democraţiei pluraliste, statului de
drept
şi economiei de piaţă, acţionînd atît la nivelul relaţiilor intrastatale cît şi
la cel
interstatal.
Uniunea Europeană şi minorităţile
din Europa Centrală
Uniunea
Europeană, prin presiunea pe care a exercitat-o şi o exercită pozitiv
asupra ţărilor din Europa Centrală, membre sau candidate la aderare, joacă un
rol
important în chestiunea minorităţilor.
Organizaţia
nu are un acquis privind minorităţile etnice şi naţionale, decît în
măsura în care înscrierea în documentele sale a „Declaraţiei privind drepturile
fundamentale ale omului” include şi acest subiect. Prima menţiune de acest gen
se
regăseşte, în 1986, în Actul Unic European. Pentru prima dată, ţările membre
ale
Comunităţii au hotărît să adopte o „Declaraţie a Drepturilor Fundamentale
ale
Omului” în cadrul Cooperării Politice Europene, fără a face referire
la minorităţile
etnice sau naţionale25.
Mult mai completă a fost „Declaraţia Drepturilor
Fundamentale ale Omului”,
adoptată de Consiliul European de la Luxembourg, în iunie 1991. În acest
context,
Comunitatea înţelegea protecţia minorităţilor prin afirmarea democraţiei, cu
referinţă
directă la ţările din Europa Centrală şi de Est, eliberate de sub controlul
regimurilor
totalitare. De asemenea, se sublinia în documentul menţionat respectul Comunităţii
faţă de identitatea culturală şi a drepturilor de care trebuiau să se bucure
minorităţile
ca grupuri distincte în interiorul unor state suverane.
Cu
toate acestea, cu excepţia suportului pe care Parlamentul European l-a
acordat minorităţilor lingvistice şi culturale, protecţia minorităţilor a fost
absentă
din agenda UE în perioada imediat următoare intrării în vigoare a Tratatului de
la
Maastricht (1993).
Esenţa
economică a construcţiei europene şi insistenţa membrilor Uniunii
pentru afirmarea ideii de unitate naţională (suveranitate) explică într-o mare
măsură
această atitudine a comunitarilor.
Pe
măsură ce chestiunea drepturilor omului a fost integrată de Curtea de Justiţie
a Uniunii în jurisprudenţa comunitară a crescut şi interesul pentru drepturile
minorităţilor. Baza legală se găsea chiar în Tratatul de la Maastricht, conform
căruia
(art.151 TUE , care înlocuia art.128 din TCE) se specifica rolul Comunităţii în
înflorirea
culturii statelor membre, prin respectarea diversităţii lor naţionale şi
regionale.
Tratatul
de la Amsterdam (semnat în 1997, intrat în vigoare în 1999) a amendat
acest articol precizînd că respectul pentru diversitate naţională şi regională
are în
vedere moştenirea culturală comună, astfel că Uniunea trebuia să respecte şi să
promoveze diversitatea culturală a statelor membre. În textul Tratatului de la
Amsterdam a fost introdus art.13 (ex art.6 adin TCE) prin care Comunitatea era
chemată să combată, în anumite condiţii, discriminarea pe criterii etnice,
rasiale
şi religioase26.
Directiva
Consiliului de Miniştri din 29 iunie 2000 se referea, de asemenea, la
„principiul egalităţii de tratament între persoanele de origine etnică şi
rasială diferită”27.
Problematica
minorităţilor a fost inclusă indirect în Carta Drepturilor
Fundamentale a Uniunii Europene, astfel că art. 21 interzicea discriminarea
pe
baze etnice şi pe baza apartenenţei la o minoritate naţională, iar art.22
sublinia
respectul diversităţii culturale, religioase şi lingvistice.
Printre
criteriile de aderare fixate ţărilor candidate la UE de către Consiliul
European de la Copenhaga (1993), criteriul politic vizează cu prioritate şi
protecţia
minorităţilor naţionale. Mai mult, Regulamentele Consiliului Uniunii Europene
nr.975 şi 976 din 1999 destinate promovării respectului drepturilor
fundamentale
ale omului, conţineau referinţe precise la grupurile minoritare.
În
plus, comunitarii au pus pe rol, începînd cu 1993, un proces de negocieri
bilaterale şi multilaterale, a cărui finalitate a fost şi este „Pactul de
Stabilitate
pentru Europa Centrală şi de Sud-Est”28.
„Pactul de Stabilitate” face parte din „acţiunile comune”
ale UE, menţionate
la articolul J3 din cel de-al II-lea pilon: Politica Externă şi de Apărare
Comună.
Pactul
viza cu prioritate, ţările din zona Europei Centrale pe cale să devină
membre ale Uniunii. Nu intra aici spaţiul fostei Uniuni Sovietice, cu excepţia
statelor baltice. După criza din Kosovo, Pactul de Stabilitate a vizat şi zone
din
fosta Iugoslavie.
Pactul
de stabilitate trata chestiunea minorităţilor din perspectiva negocierilor
bilaterale, mizînd pe un dialog susţinut între statele în cauză şi minorităţile
de pe
teritoriul suveran al acestora. În această categorie au intrat negocierile
dintre
Ungaria şi Slovacia, România şi Ungaria, România şi Ucraina, finalizate cu
semnarea unor tratate bilaterale, ce făceau trimiteri clare la protejarea
minorităţilor
naţionale29.
În
altă ordine de idei, Pactul de Stabilitate a influenţat ţările candidate la UE
să privească chestiunea minorităţilor într-o perspectivă de securitate europeană,
depăşindu-se astfel cadrul naţional mult mai restrîns.
Rezolvarea
problemei minorităţilor naţionale şi etnice din Europa Centrală a
cîştigat teren odată cu avansul integrării regionale. Afirmarea principiului
subsidiarităţii, afirmarea rolului din ce în ce mai crescut al Comitetului
Regiunilor
şi al Comunităţilor Locale şi Regionale din Europa Unită, a oferit noi
posibilităţi
de tratare a chestiunii minorităţilor în dimensiunea europeană a securităţii.
Iniţiativele
Congresului Puterilor Locale şi Regionale ale Europei, sub
patronajul Consiliului Europei, au fost din ce în ce mai apreciate de statele
din zona
centrală şi sud-estică a continentului (Proiectul de Declaraţie Federalism,
Regionalism, Autonomie Locală şi Minorităţi, Cividale del Friuli, 24-26 octombrie
1996).
Chiar
dacă viitorul stat european va fi unul federal, există încă temeri serioase,
exprimate mai ales de grupurile majoritare din statele central europene faţă de
soluţiile
regionaliste şi federaliste. Foarte multe state văd federalizarea ca un prim
pas spre
dezintegrare, iar federaliştii sînt asimilaţi unor secesionişti deghizaţi.
Probabil, Europa
secolului XXI va trebui să aleagă între o societate europeană caracterizată de
conflicte
etnice sau o comunitate europeană bazată pe solidaritate, respect şi democraţie.
Chestiunea
minorităţilor în raporturile Uniunii Europene cu ţările din Europa
Centrală
După colapsul comunismului în Europa Centrală, chestiunea
minorităţilor şi
a conflictelor interetnice a constituit una din provocările regimurilor
politice din
această zonă.
Ţinute
sub control de către regimurile comuniste, conflictele interetnice s-au
extins cu repeziciune la începutul anilor ’90 în Europa Centrală, Balcani şi
zona
Caucazului, gestiunea acestora implicînd organizaţii europene precum Consiliul
Europei, OSCE, NATO, Uniunea Europeană.
Interesul pentru minorităţile etnice şi naţionale din zona
mediană a Europei
era mai vechi în cazul UE. Raporturile acesteia cu ţările Europei Centrale au
fost
precedate de cele ale Comunităţii Europene cu ţările membre ale Consiliului
Economic de Ajutor Reciproc (CAER), organizaţie creată de sovietici ca replică la
Piaţa Comună.
În
1972, Comunitatea a refuzat să semneze un acord de comerţ cu Consiliul
pentru Ajutor Economic Reciproc (CAER), aflat sub hegemonia Uniunii Sovietice,
preferînd acorduri bilaterale cu statele din acest grup. Discuţiile au durat
mai
mulţi ani din cauza faptului că drepturile fundamentale ale omului erau încălcate
frecvent de regimurile comuniste din zonă.
Din
acest punct de vedere, Comunitatea a sprijinit demersul Conferinţei pentru
Securitate şi Cooperare în Europa(CSCE) privind apărarea drepturilor omului în
ţările Europei Centrale şi de Est şi în Uniunea Sovietică, reacţionînd atît la
invazia
sovieticilor în Afganistan cît şi la introducerea legii marţiale în Polonia
(1982)30.
Discuţiile
între Comunitatea Europeană şi CAER au fost reluate după venirea
la putere în Uniunea Sovietică a lui Mihail Gorbaciov, astfel că, în 1988,
putem
constata stabilirea unor relaţii oficiale între cele două organizaţii. Declaraţia
comună
semnată, în 1988, nu excludea relaţiile bilaterale dintre CE şi Ţările Europei
Centrale
şi de Est, constituind un prim pas către acordurile de „primă generaţie”.
La
început, acestea au fost încheiate cu Polonia şi Ungaria31. Ele făceau
referire, încă din preambul, la drepturile fundamentale ale omului şi protecţia
minorităţilor, cea ce era o dovadă în plus asupra importanţei pe care
Comunitatea
a acordat-o punerii în aplicare a hotărîrilor Actului Final de la Helsinki
(1975).
Mai mult, negocierile cu celelalte ţări comuniste au fost condiţionate de
respectul
drepturilor fundamentale, inclusiv ale minorităţilor. De exemplu, negocierile
începute, în aprilie 1989, cu Bulgaria au fost suspendate o lună mai tîrziu
datorită
violării drepturilor lingvistice şi religioase ale minorităţii turce din această
ţară32.
Cu
toate acestea, în această etapă apărarea drepturilor minorităţilor nu au
constituit un scop în sine pentru comunitari şi nu au condus la anularea înţelegerilor
comerciale cu statele comuniste.
După
disoluţia regimurilor comuniste însă, Comunitatea a legat mecanismele
de consolidare a democraţiilor şi transformările economice din aceste ţări de
principiile stabilităţii. Drepturile fundamentale ale omului şi protecţia
minorităţilor
vor fi, din acea perioadă, reflectate de documentele comunitare, astfel că
art.49
(ex Art.O) din TUE prevedea expres drepturile fundamentale ale omului printre
condiţiile necesare aderării. Acestea se regăsesc, de asemenea, în cadrul
criteriilor
de aderare stabilite de Consiliul European de la Copenhaga.
La
acestea se adauga Opinia Comisiei cu privire la fiecare ţară candidată,
document care făcea apel la mai multe surse de informare precum răspunsurile
date de autorităţile competente pe baza unor chestionare, întîlniri bilaterale, rapoarte
ale ambasadelor statelor membre şi ale delegaţiilor Comisiei, analize ale
organizaţiilor internaţionale (Consiliul Europei, OSCE, NATO etc.), ONG-uri
etc.
În
„Opiniile” Comisiei exista un capitol distinct intitulat sugestiv „Drepturile
şi Protecţia Minorităţilor”, în care erau prezentate şi analizate situaţiile
lingvistice,
educaţionale, de discriminare politică şi socială a minorităţilor maghiare din
Slovacia şi România, ale ruşilor din ţările baltice şi ale minorităţii rome din
Europa
Centrală etc.
Referiri
la statutul minorităţilor au apărut şi în tratatele de asocierela Uniunea
Europeană (acordurile europene), în acordurile de cooperare cu fostele
republici
sovietice, în rapoartele de ţară, în documente elaborate de Comisie începînd cu
1998 pentru fiecare ţară candidată33.
Aceste
documente aveau în vedere respectul drepturilor fundamentale ale omului
aşa cum a fost precizate de către Actul Final de la Helsinki (1975) şi Carta de
la Paris
pentru o Nouă Europă (1990). Ultimul document menţionat, considera că
drepturile
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale trebuiau în întregime respectate
ca parte
a drepturilor universale ale omului. Conform acesteia, „persoanele aparţinînd
minorităţilor naţionale” trebuie să se bucure de conservarea şi dezvoltarea
identităţii
lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase. Mai mult, statele au obligaţia
să ofere
toate condiţiile necesare pentru promovarea identităţilor minoritare.
În chestiunea
minorităţilor, un rol important l-a avut şi programul PHARE.
Asistenţa
financiară şi tehnică oferită statelor candidate a fost condiţionată de
respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi protecţia minorităţilor
naţionale34.
Foarte
multe microproiecte desfăşurate de diverse ONG-uri, între anii 19921997, au inclus analize serioase ale problematicii minorităţilor. Încurajată de
succesul acestor microproiecte, Comunitatea a promovat macroproiecte în
colaborare cu Consiliul Europei, avînd ca scop crearea unui sistem instituţional
de protecţie a minorităţilor din Europa Centrală şi de Est35.
Un
rol aparte în chestiunea minorităţilor l-a avut Pactul de Stabilitate, al
cărui scop era promovarea păcii şi stabilităţii în Europa de Est. Acesta a fost
un
instrument al Uniunii Europene orientat cu prioritate spre ţările candidate. El
a
fost hotărît în cadrul Consiliului European din decembrie 1993 de la Bruxelles şi
lansat prin Conferinţa Pactului de Stabilitate de la Paris, în 1994. Cu această
ocazie s-a subliniat atît legătura dintre măsurile de prevenire a conflictelor şi
soluţionarea problemei minorităţilor, cît şi necesitatea unor acorduri între
statele
direct interesate. Au fost constituite, astfel două mese rotunde regionale, una
pentru
ţările baltice şi alta pentru cele şase ţări din Europa Centrală (Bulgaria,
Cehia,
Ungaria, Polonia, România, Slovacia). Pactul a fost semnat la Paris, în 1995,
de
delegaţii statelor membre ale OSCE. El este un document politic şi nu unul juridic. El conţine declaraţia propriu-zisă de la Paris şi o listă de acorduri şi
declaraţii ale
statelor din Europa Centrală şi de Est cu privire la protecţia minorităţilor
(era
inclus Tratatul dintre Slovacia şi Ungaria, 19 martie 1995)36.
Acest
Pact va fi extins, în 1999 şi la zona Balcanilor de Vest.
În
demersurile UE trebuie să includem şi Strategia de Pre-Aderare hotărîtă
în cadrul Consiliului European de la Madrid (1994), care asocia cooperării
economice dialogul politic între UE şi ţările candidate. Fireşte, că în acest
context, problematica minorităţilor avea o importanţă aparte. Pe baza acestei
strategii
vom înţelege demersul Uniunii Europene în relaţie directă cu ţările candidate
din
Europa Centrală, în particular, privind rezolvarea problemei minorităţilor.
Referinţe
la dreptul minorităţilor întîlnim atît în Carta Drepturilor Omului
din UE şi în Tratatul Constituţional, deşi propunerile maghiare din cadrul
Convenţiei Europene privind introducerea unui capitol special pentru minorităţi
şi înfiinţarea Institutului European al Minorităţilor Naţionale nu s-a bucurat
de
sprijinul celorlalte delegaţii. Argumentul acestora a pornit de la conceptul de
cetăţenie europeană, care stabileşte obligaţii şi drepturi precise
pentru toţi indivizii
din UE. Mai mult, respingerea acestei propuneri a revelat încă o dată lipsa de
consens a statelor membre şi candidate faţă de problema minorităţilor.
În
altă ordine de idei, cadrul normativ al UE în privinţa minorităţilor a
ridicat de la început cîteva probleme: 1. acesta nu era asimilat acquis-ului
comunitar şi deci nu avea efect direct
asupra statelor membre; 2. comunitarii au
fost acuzaţi că
utilizează un „dublu standard” atunci cînd era vorba despre
drepturile minorităţilor, unul pentru statele membre cu tradiţie în UE şi altul
pentru statele candidate.
Politicile minorităţilor în
Cehia, Slovacia, Polonia şi Ungaria
Vom prezenta în acest subcapitol politicile şi măsurile
legislative privind
minorităţile etnice şi naţionale din Cehia, Slovacia, Polonia şi Ungaria. Se
poate
observa de la început că legislaţia acestor state privind minorităţile a fost
accelerată
de condiţionările de aderare la UE, stabilite la Copenhaga (1993) şi care se
regăsesc
în stategiile de extindere a Uniunii faţă de aceste ţări37, chiar
dacă unele state
precum Ungaria şi Polonia au adoptat măsuri de protecţie a minorităţilor încă
înainte de 1989.
Condiţionările
impuse de UE au influenţat, fără îndoială, dialogul între stat
şi minorităţi în diferite aspecte legate de apărarea identităţii acestora. Am
putea
vorbi astăzi chiar de un model central european în acest sens, care
poate fi punctul
de pornire pentru politici comune europene.
Chiar
dacă problematicile minorităţilor sînt asemănătoare în aceste state, sînt
diferenţe marcate fie de ponderea minorităţilor într-o ţară sau alta fie de
rolul pe
care îl joacă „patriile-mamă” atît în dialogul cu statele de rezidenţă cît şi
în
temperarea sau accentuarea tendinţelor autonomiste ale grupurilor minoritare.
Cehia
În
1993, Cehoslovacia s-a divizat şi a dat naştere la două noi republici: Republica Cehă şi Republica Slovacă. Republica Cehă are o suprafaţă de 78.866
kmp şi numără 10.304.302 locuitori din care 180.000 sînt slovaci, 150.000-200.000
romi, sub 100.000 polonezi, în jur de 40.000 germani, 10.000 de unguri (din
care
numai 4.000 recunosc apartenenţa la această etnie), 5.000 de ucraineni, sub
5.000
ruşi al căror număr a fluctuat în funcţie de evenimentele istorice (ocupaţia
nazistă,
instaurarea regimului comunist în Cehoslovacia, disoluţia regimului socialist) şi
un număr mai mic de bulgari, greci, etc38.
Aşa
cum se poate constata din statistica prezentată, slovacii formează
minoritatea cea mai consistentă şi cea care pune probabil cele mai mari
probleme
în raporturile stat-majoritate-minoritate. Slovacii au venit în Boemia, în
secolul
al XVIII-lea, cu scopul de a studia şi au rămas în această regiune. Numărul lor
a
crescut după 1918, datorită afluxului de forţă de muncă dinspre zonele mai sărace
ale Slovaciei spre regiunile industriale din Moravia şi Boemia, slovacii
stabilinduse, îndeosebi, în marile oraşe. Disoluţia paşnică a Cehoslovaciei, în 1993, i-a
găsit în aceste regiuni, ei dobîndind astfel statutul de minoritate naţională.
O
problemă o constituie faptul că slovacii vorbesc o limbă asemănătoare
majoritarilor, ceea ce permite asimilarea facilă a acestora de către cehi, în
ciuda
faptului că au şcoli i publicaţii subvenţionate de statul ceh.
O
a doua minoritate este cea romă, mereu menţionată în rapoartele Comisiei
Europene. Cehia, a avut, ca de altfel toate ţările din regiunea mediană, multe
dificultăţi
legate de integrarea acestei comunităţi şi asigurarea unui dialog eficient
între majoritari
şi minoritatea romilor. Germanii, constituie o minoritate relativ mică, îmbătrînită,
fără
şcoli în limba proprie finanţate de stat, care aparent nu constituie o problemă.
Cu
toate acestea, există un capitol nerezolvat între Cehia şi Germania, legat de
despăgubirile pe care statul ceh, moştenitor legal al fostei Cehoslovacii
socialiste,
trebuie să le acorde urmaşilor germanilor expulzaţi după 1945.
Raporturile
statului ceh cu minorităţile sale naţionale au fost cuprinse, în
Legea privind minorităţile naţionale (2001). Această lege a însuşit multe din
normele internaţionale şi europene în domeniu precum cele referitoare la
libertatea
de exprimare a minorităţilor, dreptul de a-şi folosi limba proprie, de a
perpetua
cultura şi religia proprie, învăţămînt în limba maternă etc39.
Recensămîntul
ceh din 2001 arăta că aproximativ 10% din cetăţeni se
considerau non-cehi. Din aceştia, moravii constituiau cea mai largă parte,
aproximativ 380.000, dar cum aceştia nu reprezintă un grup lingvistic, nu
sînt
consideraţi o minoritate naţională în spiritul legii din 200140.
Slovacia
Slovacia
este o republică mai mică şi ca suprafaţă (48.845 kmp) şi ca număr
de locuitori faţă de Cehia sau alte state central-europene. Ea numără 5,3
milioane de
locuitori din care 14,3 % se declară de altă etnie decît cea slovacă.
Recensămîntul din 1991 a înregistrat 11 minorităţi naţionale. Minoritatea cu
ponderea cea mai mare şi cu impactul cel mai consistent în raporturile cu
statul şi
cu majoritatea slovacă o constituie maghiarii, cu 10,6%. Ei sînt urmaţi la o
distanţă
apreciabilă de romi (1,6%), ucraineni şi ruteni (0,3 %)41.
Unele
statistici maghiare şi occidentale vorbesc de aproximativ 700.000 de
maghiari (13,2%) şi aproximativ 350.000 pînă la 520.000 de romi, aproximativ
între 6,5-9,7%42.
Raporturile
statului slovac cu minorităţile a fost influenţat, fără îndoială, de
demersurile acestei ţări de aderare la NATO şi integrare în UE. Un argument în
acest sens este tratatul semnat cu Ungaria, în 1995, ce a permis celor două
state
nu numai să adere la Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord ci şi să
rezolve,
în mare parte, chestiunea minorităţii maghiare. Raporturile Slovaciei cu
minoritatea
maghiară a cunoscut după 1990 atît perioade de tensiune cît şi de coabitare.
În
1998, coaliţia guvernamentală condusă de Mikulas Dzurinda a inclus în
rîndurile sale şi coaliţia celor trei partide ale maghiarilor din Slovacia,
Partidul
Coaliţiei Maghiare, maghiarii ocupînd şi postul de vicepremier responsabil cu
drepturile omului şi protecţia minorităţilor naţionale. Rezultatul acestei
coabitări
a fost legea pentru folosirea limbilor minorităţilor promulgată la 10 iulie
1999,
act normativ în care se regăseau şi observaţiile Înaltului Comisar pentru
Minorităţile Naţionale al OSCE43.
Polonia
Conform
recensămîntului din 2002, 0,7 % din populaţia Poloniei se declara
ca aparţinînd minorităţilor naţionale sau etnice din care 147.094 erau germani,
47.640 bielaruşi, 27.172 ucraineni, 12.731 romi44 ş.a.
Situaţia
minorităţilor naţionale din Polonia a cunoscut o îmbunătăţire odată cu
venirea la putere a lui Lech Walessa şi Tadeusz Mazowiecki, care declarau, la
sfîrşitul
anilor ’80, că minorităţile naţionale trebuiau să se simtă în Polonia „acasă”45.
În
1989, a fost constituit şi recunoscut un Comitet al Minorităţilor Etnice şi
Naţionale. Potrivit noi legi adoptate în acelaşi an, minorităţile puteau să-şi
constituie
organizaţii pe principii etnice. Legislaţia în domeniul educaţiei din anii
1991-1992
conţinea, de asemenea, prevederi privind organizarea de clase în limbile
minorităţilor.
Drepturile
privind egalitatea tuturor cetăţenilor în faţa legii, accesul egal la
serviciile publice, dreptul de a depune plîngeri contra discriminărilor la un
Tribunal Constituţional au fost asigurate prin Constituţia poloneză din 1997.
Minorităţile
se bucură, de asemenea, de dreptul de a învăţa, de a avea publicaţii şi de a
folosi
limba maternă în administraţie. Deşi s-a străduit să-şi compatibilizeze legislaţia
cu normele internaţionale privind protecţia minorităţilor naţionale, Polonia
n-a
adoptat o lege a minorităţilor naţionale decît în 2005.
Proiectele legislative propuse, începînd cu 1998, de
Comitetul Minorităţilor
Etnice şi Naţionale au fost rînd pe rînd respinse de parlamentele şi guvernele
poloneze din perioada menţionată.
Propunerile
minorităţilor conţineau prevederi îndreptate contra discriminării
şi asimilării. Ele mergeau în direcţia instituirii unui Consiliu al Afacerilor
Minorităţilor Naţionale, responsabil cu implementarea politicilor în domeniu,
precum utililizarea crescîndă a limbii minoritare în sfera publică în zonele
locuite
de un grup minoritar consistent. Guvernul a respins proiectul Comitetului
Minorităţilor, în mai 2002, motivînd că acesta nu răspunde unor probleme
fundamentale precum specificarea criteriilor de aparteneţă la o minoritate naţională
sau etnică sau condiţiile necesare pentru a fi activate prevederile de protecţie
a
minorităţilor privind utilizarea limbii grupului minoritar.
Ca
să arate preocuparea pentru protecţia minorităţilor, guvernul polonez şi-a
manifestat interesul pentru un program ţintă destinat romilor. Acest program
avea
în vedere conservarea identităţii romilor prin promovarea culturii acestora.
Erau
prevăzute, de asemenea, măsuri de integrare socială, educaţie, sănătate etc.
O
lege a minorităţilor în Polonia se va adopta numai după aderarea acestei
ţări la Uniunea Europeană, în 2005. Aceasta a recunoscut nouă minorităţi naţionale:
bieloruşii, cehii, lituanienii, germanii, armenii, ruşii, slovacii, ucrainenii,
evreii
şi patru minorităţi etnice: karaiţii, lemkoşii, romii şi tătarii. De
asemenea, legea a
introdus şi o
categorie distinctă, cea de limbă regională, kaşuba, grupul kaşub
fiind calificat de o comisie parlamentară ca fiind un grup lingvistic distinct.
Potrivit
noii legi, membrii individuali ai minorităţilor au dreptul să-şi scrie numele
propriu
şi prenumele conform ortografiei propriei limbi şi să-l utilizeze ca atare în
viaţa
publică şi privată. La nivelul unităţilor administrative locale, minorităţile au
dreptul
să-şi utilizeze limba maternă în oficiile publice şi în denumirea localităţilor,
dacă
constituie 20% din populaţia acelei unităţi, cu excepţia denumirilor folosite
de
Germania nazistă şi Uniunea Sovietică între 1933-1945. Totodată, minorităţile se
bucură de susţinerea autorităţilor în cea ce priveşte viaţa culturală, educaţională,
inclusiv prin intermediu unor subvenţii.
Ungaria
Ungaria are o populaţie de 10.316.723 de locuitori din care
314.059 (3,04%)
de locuitori aparţin minorităţilor naţionale. În cadrul acestora, 190.046 sînt
romi,
62. 233 germani, 17.692 slovaci, 15.620 croaţi, 7.995 români46 ş.a.
În
literatura de referinţă privind drepturile minorităţilor, Ungaria a fost dată
ca exemplu pozitiv. Peter Vermeersch considera că în această ţară, procesul
legislativ al formării grupurilor de interese pe baze etnice a început în
ultima
parte a anilor’80, perioadă în care statul maghiar a cunoscut şi transformări
politice
şi economice importante47.
Primele măsuri legislative au fost luate, în decembrie 1988 şi
ianuarie 1989,
cînd a fost adoptată legislaţia privind dreptul la asociere şi reuniune. Acest
demers
a continuat, în octombrie 1989, prin adoptarea unui amendament la Constituţia
maghiară (Amendamentul No. XXXI, 1989). Potrivit acestui amendament,
minorităţile se bucurau de dreptul la cultură, religie şi posibilitatea utilizării
limbii
materne. De asemenea, articolul 68 din Constituţia din 1990, a subliniat faptul
că
minorităţile etnice şi naţionale de pe teritoriul Ungariei erau parte
constitutivă a
statului maghiar (paragraful 1). Se stipula, totodată, că minorităţile etnice şi
naţionale
se bucurau de dreptul de a fi reprezentate politic, de a forma corpuri naţionale
şi
locale pentru autoguvernare (paragraful 4). Noua Constituţie prevedea şi
introducerea
unui comisar parlamentar pentru drepturile minorităţilor etnice şi naţionale
(Art. 32
B, paragraful 2) precum şi instituţia Avocatului Poporului. Toate aceste schimbări
legislative au condus, în 1993, la promulgarea unei Legi a minorităţilor.
Aceasta a
adus completări cu privire la drepturile minorităţilor, mai ales cele cu
privire la
alegerea reprezentanţilor în Parlament şi la educaţia în limba maternă. Pe lîngă
cele
4 naţionalităţi recunoscute înainte de 1993 precum germanii, slovacii, românii şi
slavii de sud (pentru a fi recunoscute ca naţionalităţi grupurile etnice
trebuiau să
aibă un număr de 10.000 de membri), legea a recunoscut încă alte 9 etnii.
Criteriul
recunoaşterii se baza pe vechimea etniei pe teritoriul Ungariei – minimum 100
de
ani. Legea a făcut posibilă autoguvernările minoritare pe criterii culturale,
minorităţile putînd utiliza simbolistica lor identitară alături de cea oficială.
Trebuie
să precizăm că, deşi raporturile stat-majoritate-minoritate în Ungaria
nu au aceeaşi complexitate ca în ţările vecine acesteia precum în România şi
Slovacia, această ţară rămîne un etalon european pentru rezolvarea chestiunii
minorităţilor.
Credem,
însă, că exemplul Ungariei nu este cel mai convingător în
problematica minorităţilor. Izbucnirea unor conflicte interetnice pe teritoriul
acestui stat este aproape imposibilă, avînd în vedere numărul mic al minorităţilor
etnice sau naţionale.
Singura
poblemă o pune minoritatea romă, care însă se bucură de o lege
specială, pe care statul maghiar a adoptat-o la recomandarea Consiliului
Europei
şi al Uniunii Europene.48
Încercările
Ungariei de stabili un statut al maghiarilor de peste graniţă, pe
lîngă faptul că intră în contradicţie cu legislaţia europeană şi internaţională
(vezi
Comisia Europeană pentru Democraţie şi Drept-Veneţia) poate fi sursă de conflict în ţările vecine49 .
Recomandările
Comisiei de la Veneţia privind respectarea suveranităţii
teritoriale a statelor şi a tratatelor încheiate este un avertisment pentru
Ungaria.
„Patria-mamă” poate doar să ofere spriin cultural şi educaţional coetnicilor săi
din alte ţări, fără a încălca drepturile suverane ale statelor de rezidenţă.
Concluzii
Politicile
privind apărarea drepturilor omului şi protecţia minorităţilor
naţionale în cele patru state central europene au fost influenţate de
politicile Uniunii
Europene în domeniu şi ale celorlalte organizaţii europene precum Consiliul
Europei şi OSCE. Se poate observa că aceste state au adoptat măsuri legislative
privind protecţia minorităţilor imediat după semnarea Tratatului de la
Maastricht
(1992), măsuri şi politici amplificate după depunerea cererilor de aderare la
UE.
Nu
se poate cuantifica în ce măsură legislaţia de protecţie a minorităţilor
naţionale şi etnice este rezultanta proceselor democratice din aceste ţări
demarate
odată cu disoluţia regimurilor comuniste, dar cu siguranţă criteriile de la
Copenhaga, condiţionările pe care acestea le-au introdus cu privire la aderarea
Ungariei, Poloniei, Slovaciei şi Cehiei la UE şi monitorizarea lor de instituţiile
europene, îndeosebi de Comisia Europeană, au jucat un rol determinant în
politicile
privind apărarea drepturilor minorităţilor.
Adoptarea
unor legislaţii naţionale în domeniul sus amintit a avut la bază, în
multe cazuri, principiul autonomiei culturale, necesar conservării
identităţii
minorităţilor, ceea ce a făcut ca cele patru state să participe încă înainte de
aderare
la logica guvernanţei multietajate din Uniunea Europeană, al cărui pivot îl
constituie principiul subsidiarităţii.
Putem
conchide în acest caz că legislaţia privind minorităţile a avut efect şi
asupra dezbaterilor
privind procesul de decizie în UE; mai mult, afirmarea unor
instituţii regionale şi locale în procesul decizional din aceste state este
consecinţa
dialogului eficient între instituţiile guvernamentale şi cele locale, între
acestea şi
societatea civilă.
O
abordare comprehensivă a protecţiei minorităţilor trebuie să includă
legislaţie, instituţii şi politici specializate pentru a asigura atît protecţia
împotriva
discriminării cît şi promovarea identităţii minorităţilor.
Nu
există în acest moment un acquis comunitar privind protecţia minorităţilor
naţionale, o definiţie general acceptată privind minorităţile, precum nu există
politici
comune a statelor membre (vechii şi noii veniţi) privind această problematică.
Documentele
UE în acest domeniu sînt influenţate de cadrul normativ al
Consiliului Europei şi a altor organizaţii internaţionale. Ele conţin principii
privind
apărarea împotriva discriminării şi diferenţelor pe criterii etnice, religioase
sau
lingvistice, dar numai statele candidate au fost monitorizate în acest sens,
ceea ce
i-a făcut pe unii analişti critice de „dublul standard” european în chestiunea
minorităţilor.
Cu
toate acestea, condiţionările impuse de UE au contribuit în statele central europene la respectul acestora faţă de legislaţia în domeniu, la un dialog
permanent, coperare şi susţinere reciprocă privind integrarea lor în structurile
euroatlantice.
În final, credem că problema minorităţilor în UE, în general
şi în cele patru
state, în particular, va continua să rămînă pe agendele naţionale şi europene,
iar
orice exagerare fie în direcţia minimizării drepturilor minorităţilor sau în
direcţia
accentuării autonomiei şi izolării acestora va conduce la tensiuni, chiar dacă
aceste
state sînt membre ale UE şi ale NATO.
Note:
1. Günter Verheugen,
Entering the final stage, cuvîntarea 02/602 ţinută la Economist Conference, Vienna, 2002.
2. Központi
Statisztikai Hivatal(2002), Népszámlálás 2001, în http//www.nepszamlalas
2001.hu.
3. Glówny urzad
Statistyczny 2003.
4. Francesco
Capotorti, Etude de droits des personnes appartenant aux minorités
ethniques,
religieuses et linguistiques, New York, Nations Unies, 1991 (nr. de vente:
f. 91, XIV, 2), paragraphe 564.
5. André Liebich, Les
minorités nationales en Europe Centrale et Orientale, Genève, Georg
Editeur, 1997, p.16.
6. Adrian Năstase
(coord.), Drepturile persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale,
Bucureşti, Regia Autonomă „Monitorul Oficial”, vol.1 (Reglementări în
dreptul internaţional),
pp.201-206.
7. Ibidem, pp. 347-353.
8.
Victor-Yves Ghebali, , „La question des minorités nationales à
la lumière du Pacte de
Stabilité
en Europe”,
în Le Trimestre du Monde, no. 4, 1994, p.111.
9.
André-Louis Sanguin, Les minorités éthniques en Europe, Paris,
L’Harmattan, 1993,
pp.7-9.
10. Sylvie
de Tirilly, „ Minorités et securité en Europe”, în Ares, vol. XV, no.1, 1995, p.36.
11.André Liebich, op.cit., p.18.
12.Camil Mureşanu, „Interpretări
ale conceptelor de naţiune, naţionalitate şi minoritate
naţională”, în N. Bocşan, N. Edroiu (coord.), D. Prodan, Puterea
modelului, Cluj-Napoca,
Centrul de Studii Transilvane, Fundaţia Culturală Română, 1995, pp.124-130.
13.
Csaba G.Kiss, Europa Centrală. Naţiuni, Minorităţi, Peste
Szalon-Kriterion, 1993,
pp.178-179.
14. A se vedea Felix Ermacora, Der
Minderheitenschnitz in Rahmen der vereinten Nationen, Wien, 1998.
15. On Rights of Members
of National Minorities and Amendment of some Acts, în htp://
www.minelres.lv/National legislation/Czech/Czech Minorities_English.htm
16. Politique
linguistique à l’egard des minorités nationales, Pologne, 2005.
17. Marisol Touraine, Géopolitique du XXI
siècle, Paris, Editions du Seuil, 1995, p.58.
18. Christian
Thuderoz, Negocierile. Eseu de sociologie despre liantul social, Bucureşti,
ştiinţa , 2002, pp.31-40.
19. Sylvie de
Tirilly, op.cit, pp.36-37.
20. André-Louis
Sanguin, op.cit, p.7 şi Mark Neville, Europe:Rights of Ethnic
minorities
and Religions-Linking Diversity, în Dialogue+Cooperation, nr.2,
2004, pp.5-19.
21. Adrian Severin,
Naţiune şi minorităţi naţionale în era globalizării, în Ziua, 7
februarie
2006; pentru textul Recommandation 1735, vezi https://
assembly.coe.int
22.
Adrian
Năstase, op.cit., pp. 569-574 şi John Packer, The OSCE and international
guarantiees of local self-government, în Local Self-Government, Teritorial
Integrity and Protection of Minorities, Strasbourg, European Commission for Democray Through
Law, Council of
Europe Publishing, 1996, pp.250-272.
23.
Sylvie
De Tirilly, op.cit, p.43.
24.
Victor
Yves Ghebali, L’OSCE dans l’Europe post-communiste. Vers une identité
paneuropéenne de securité, Bruxelles, Etablissement Emile Bruylant, 1996,
pp.634-638.
25.
Memorandum on Action Taken in the Field of Human Rights, 1987, p.187.
26.Gaetano Pentassuglia, The EU and The Protection of Minorities: The Case of
eastern
Europe,
în European Journal of International Law, No. 12/1, 2001, p.6-8.
27. Council Directive
2000/43/EC.
28. Adrian Năstase, op.cit,
p. 755-760.
29. Kinga Gál,
Bilateral Agreements in Central and Eastern Europe: A New Inter-State
Framework for Minority Protection, Flensburg, European Centre for Minority
Issues, Working
Paper 4, 1999, în Protection of Minority Rights Through Bilateral Treaties, Arie
Bloed and P
Van Dijk (eds), The Hague, Kluwer, 1999.
30. Bulletin of the
European Communities 1/1980, para. 1.1.5.; Regulations 596/82 of 15
March 1982, în Official Journal, 1982, L. 72.
31. Agreement Between
the European Economic Community and the Polish People’s Republic on Trade and Commercial and Economic Cooperation, 19 September 1989, în
OJ 1989,
L.1 and Agreement Between the European Economic Community and the Hungarian
People’s
Republic on Trade and Commercial and Economic Cooperation, 26 September 1989,
în OJ
1988, L 327) .
32.
G. Pentassuglia, op.cit., pp.9-10 şi Peter Vermeersch, EU Enlargement
and Minority
Richts
Policies in central Europe: explaining Policies Shifts in the Czech Republic,
Hungary
and Poland, în Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe, 1/2003,
pp.1-31.
33. Gwendolyn Sasse, Minority Richts and the EU:
Before, during and After Enlargement,
Working Paper 04.3.2., în Halki International Seminar, Foreign Regional
Cooperation, 2004,
pp.6-16.
34. Council
Regulations 622/1998 of 16 March 1998, în OJ , 1998, L 85/ 1-2.
35. Report from the
European Commission on the Implementation of Measures Intented to
Promote Observance of Human Rights and Democratic Principles (for 1995), COM
(96), 672
final.26.
36. G Pentassuglia, op.cit,
p.18.
37. James Hughes,
Gwendolyn Sasse, Monitoring the Monitors: EU Enlargement Conditionality and Minority Protection in the CEECs, în JEMIE, Issue 1/2003,
pp.1-2.
38. Czech Republik,
htp://www.angelfire.com/journal/republica/czen.htm.
39. On Rights of
Members of National Minorities and Amendment of Some Acts, în http:/
/wwwminelres.lv/National Legislation/Cyech/Cyech_Minorities_English.htm.
40. Peter Veermesch, op.cit.,
p.11.
41.Slovakia-Quick Facts, htp//www.countryreports.org/country.asp?countryid
=218&Name=Slovakia.
42.
Farimah
Daftary, Gal Kinga, The New Slovak Language:Internal and External Politics?, WorkingPaper, No.8, European Centre for Minority Issues, 2000, în http//www.ciaonet.org/
wps/daf04/daf04.pdf
43.
Michael,
J. Kopanic, The New Minority Language Law in Slovakia, în https://www.cereview.org/99/2/kopanic2.html
44.
Republic
of Poland-Ministry of Interior and Administration, 2005.
45.
Peter
Vermeersch, op.cit., p.19.
46.
Központi
Statisztikai Hivatal 2002.
47.
Peter
Vermeersch, op.cit., p.12.
48.
Ibidem,
p.11.
49.
Kántor
Zoltán, Legea statutului şi Comisia de la Veneţia: reflecţii asupra protecţiei
minorităţilor, în http//www.provincia.ro/cikk_roman/c000354.html;
Martin Brusis, The European Union and Interethnic Power-sharing Arrangements in Accession Countriess,
în Journal
on Ethnopolitics and Minority Issues, Issues 1/ 2003, p. 3.
Bibliografie
Agreement Between the European Economic
Community and the Polish People’s Republic on
Trade
and Commercial and Economic Cooperation, 19 September 1989, în OJ 1989, L.1.
Agreement Between the European Economic
Community and the Hungarian People’s Republic
on Trade and Commercial and Economic Cooperation, 26 September 1989, în OJ
1988, L
327.
Brusis, Martin, The European Union and
Interethnic Power-sharing Arrangements in Accession
Countriess,
în Journal on Ethnopolitics and Minority Issues, Issues 1/ 2003, p.
1-20.
Bulletin of the European Communities
1/1980, para. 1.1.5; Regulations 596/82 of 15 March
1982”,
în
Official Journal, 1982, L. 72.
Capotorti, Francesco, Etude de
droits des personnes appartenant aux minorités ethniques,
religieuses et linguistiques, New-York, Nations Unies, 1991 (nr de vente: f
91, XIV, 2),
paragraphe
564.
Česky statisticky, 2001, scitani lidu,
domu a bytu, în ttp//www.czso.cz.
Council Regulations 622/1998 of 16 March
1998, în OJ , 1998, L 85/ 1-2.
Council Directive 2000/43/EC June 2000
implementing the principle of equal treatment between persons irrespective of racial or ethnic origin, în OJ, L.180,
19.07.2000.
Daftary, Farimah, Gal, Kinga, The New
Slovak Language: Internal and External Politics?,
WorkingPaper,
No.8, European Centre for Minority Issues, 2000, în htp//www.ciaonet.org/
wps/daf04/daf04.pdf
Declaraţia asupra drepturilor persoanelor
aparţinînd minorităţilor naţionale sau etnice, religioase
şi
lingvistice, în Adrian Năstase (coord), Drepturile persoanelor aparţinînd
minorităţilor
naţionale,
Bucureşti,
Regia Autonomă Monitorul Oficial, 1998, pp.194-199.
Declaraţia reuniunii OSCE la nivel înalt
de la Helsinki (extrase), în Adrian Năstase (coord),
Drepturile
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale, Bucureşti, Regia Autonomă
Monitorul
Oficial, vol.1 (Reglementări în dreptul internaţional), pp.569-574.
Ermacora, Felix, Der
Minderheitenschnitz in Rahmen der vereinten Nationen, Wien, 1998.
Gál, Kinga, Bilateral Agreements in
Central and Eastern Europe: A New Inter-State Framework
for
Minority Protection, flensburg, European Centre for Minority Issues, Working
Paper
4,
1999, în Protection of Minority Rights Through bilateral Treaties, Arie
Bloed and P
Van
Dijk (eds), The Hague, Kluwer, 1999.
Ghebali, Victor Yves , L’OSCE dans l
Europe post-communiste. Vers une identité paneuropéenne
de
securité, Bruxelles,
Etablissement Emile Bruylant, 1996.
Ghebali, Victor-Yves, La question des
minorités nationales à la lumière du Pacte de Stabilité en
Europe,
în Le Trimestre du Monde, no. 4, 1994.
Hughes, James and, Sasse, Gwendolyn,
Monitoring the Monitors: EU Enlargement Conditionality
and Minority Protection in the CEECs, în JEMIE, Issue 1/2003, pp.1-36.
Kántor Zoltán, Legea statutului şi Comisia
de la Veneţia: reflecţii asupra protecţiei minorităţilor,
în
http//www.provincia.ro/cikk_roman/c000354.html.
Kiss, Csaba G, Europa Centrală. Naţiuni,
Minorităţi, Peste Szalon-Kriterion, 1993.
Kopanic, Michael, J., The New Minority Language
Law in Slovakia, în https://www.ce-review.org/99/2/kopanic2.html.
Központi Statisztikai Hivatal (2002),
Népszámlálás 2001, în http//www.nepszamlalas
2001.hu.
Liebich, André, Les minorités
nationales en Europe Centrale et Orientale, Genève, Geong Editeur, 1997.
Memorandum on Action Taken in the Field of
human Rights, para. 2, 25 May 1987, în EPC
Documentation
Bulletin, 1987.
Mureşanu, Camil, Interpretări ale
conceptelor de naţiune, naţionalitate şi minoritate naţională,
în
N. Bocşan, N. Edroiu (coord.), D. Prodan, Puterea modelului, Cluj-Napoca,
Centrul de
Studii
Transilvane, Fundaţia Culturală Română, 1995.
Neville, Mark, Europe:Rights of Ethnic
minorities and Religions-Linking Diversity, în
Dialogue+Cooperation,
nr.2,
2004, pp.5-19.
On Rights of Members of National Minorities and
Amendment of some Acts, în htp://
www.minelres.lv/National legislation/Czech/Czech Minorities_English.htm.
Packer, John , The OSCE and international
guarantiees of local self-government, în Local Self-
Government,
Teritorial Integrity and Protection of Minorities, Strasbourg, European Commission
for Democray Through Law, Council of Europe Publishing, 1996, p. 250-272.
Pentassuglia, Gaetano, The EU and The Protection
of Minorities: The Case of Eastern Europe,
în European
Journal of International Law, No. 12/1, 2001, pp.3-38.
Proiectul de Declaraţie Federalism, Regionalism,
Autonomie Locală şi Minorităţ, Cividale del
Friuli,
24-26 octombrie 1996.
Recomandarea 1201 cu referire la un
Protocol Adiţional la Convenţia Europeană a Drepturilor
Omului
privind drepturile persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale, în Adrian Năstase
(coord),
Drepturile persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale, Bucureşti,
Regia
Autonomă
Monitorul Oficial, vol.1 (Reglementări în dreptul internaţional), pp.347-353.
Recomandarea 1201/1993 şi Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului cu privire la Drepturile
Minorităţilor
Naţionale (1995), în Adrian Năstase (coord), Drepturile persoanelor
aparţinînd
minorităţilor naţionale, Bucureşti, Regia Autonomă Monitorul Oficial,
vol.1
(Reglementări
în dreptul internaţional), pp. 201-206.
Report from the European Commission on the
Implementation of Measures Intented to Promote
Observance
of Human Rights and Democratic Principles (for 1995), COM (96), 672 final.2.
Republic of Poland-Ministry of Interior
and Administration, 24 May 2005, în https://www.osce.org/documents/eea/2005/05/14563_en.pdf
Sanguin, André-Louis, Les
minorités ethniques en Europe, Paris, Éd. L’Harmattan, 1993.
Sasse, Gwendolyn, Minority Richts and the
EU: Before, during and After Enlargement, Working
Paper 04.3.2., în Halki International Seminar, Foreign Regional Cooperation,
2004,
pp.1-20.
Slovakia-QuickFacts, în htp//www.countryreports.org/country.asp?countryid
=218&Name
=Slovakia).
Thuderoz, Christian, Negocierile. Eseu
de sociologie despre liantul social, Bucureşti, ştiinţa,
2002.
Tirilly, Sylvie de, Minorités et securité
en Europe , în Ares, vol. XV, no.1, 1995.
Touraine, Marisol, Géopolitique
du XXI siècle, Paris, Editions du Seuil, 1995.
Verheugen, Günter, Entering the final
stage, cuvîntarea 02/602 ţinută la Economist Conference,
Vienna,
2002.
Vermeersch, Peter Minority Policy in
Central Europe:Exploring the Impact of the EU’s Enlargement
Strategy, în The Global Review of Ethnopolitics, January 2004, vol.3,
no. 2, pp.3-19.
Vermeersch, Peter, EU Enlargement and
Minority Rights Policies in Central Europe: Explaining
Policies
Shifts in the Czech Republic, Hungary and Poland, în Journal on
Ethnopolitics
and
Minority Issues in Europe, 1/2003, pp.1-31.
*
Adrian IVAN este conferenţiar la
Facultatea de Istorie şi Filozofie şi totodată
director executiv al Institutului de Studii Internaţionale din cadrul Universităţii
„BabeşBolyai”, Cluj; autor a numeroase studii pe marginea integrării europene a
României
şi a problemelor regionalismului, federalismului şi construcţiei identitare:
Construcţia
identitatii la maghiarii si germanii transilvaneni. Raporturile lor cu statul
român între
anii 1918-1930, în Studia Universitas „Babes- Bolyai”, Federalisme and
Regionalisation in the Europe, în Revista Transilvană de ştiinţe
Administrative,
România şi UE (1993-2003)”, în Tribuna, Statul-naţiune în sistemul
Societăţii
Naţiunilor, în Tribuna, The Relations Between Romania and the European
Union
(1993-2003), în Revista Transilvană de ştiinţe Administrative.